BUDOUCNOST

19. ledna 2018 v 21:43
jsem velkej fanoušek youtube scény. tim myslim komunitu video blogerů, předevšim ze spojených států, která startovala asi tak před deseti lety. za těch deset let se z videoblogingu stal řádnej biznis. blogeři maj miliony nebo aspoň tisíce odběratelů a žijou z peněz, co dostávaj od youtube (od googlu) za reklamy.

youtube je gigant, kterej nemá na internetu konkurenci. žádnou jinou video stránku nenavštíví denně víc lidí. o stránkách jako daily motion nebo vimeo kdejakej čechoid ještě ani neslyšel. youtube web se nicméně pořád vyvíjí. přichází nový a nový pravidla a změny, a ne vždycky jsou tyhle změny pozitivní pro tvůrce videí. problém je, že na youtube denně uploadujou videa miliardy lidí z celýho světa a je nemožný aby každý video zvlášť kontroloval (a schvaloval) člověk. takže tenhle job kontrolorů dělaj většinou ne až tak chytrý roboti. youtube chce podporovat family friendly tvůrce. nechce hostovat ani diskuze o sebevraždě, o depresi, o politice a podobných tématech, který můžou bejt temnýho rázu. youtube netoleruje už ani sprostý slova.

existuju youtubeři, který si na těchle věcech vybudovali imidž a kariéru (a živobytí), a těmhle lidem youtube odebralo možnost vydělávat z reklman. vzhledem k tomu, že tyhle lidi umí jen mluvit do kamery, nehrozí, že by si šli hledat normální práci a tak hledaj jiný způsoby jak vydělat. využivaj patreon, žádaj o finanční podporu svý fanoušky, prodávaj trička se svo značkou, dělaj product placement, apod. nic jinýho jim už nezbejvá. v současný době se tak trochu rozhoduje o budoucnosti youtube zábavy a zábavy jako takový. co bude dál? televizní kanály zajímaj čim dál míň lidí. nikomu se nechce čekat až budou dávat v televizi jeho oblíbenej sériál nebo pořad. místo toho si ho radši pustíme kdy chceme na webu. nemusíme poslouchat rádia, protože máme podcasting. atd. atd.

divácká komunita jako taková si pomalu začíná zvykat, že bude svý oblíbený youtubery (baviče) platit přímo. ne přes youtube ani přes jakoukoliv jinou korporaci. takže kam tohle povede? budeme mít svět, kde si každej člověk kouká ve volnym čase na něco jinýho. každej bude mít svoje oblíbený baviče. každej tvůrce bude mít svou webovku na kterou přijdou jeho fans a platby budou měsíčně automatizovaný, jako když si platíte kabelovku. budeme si platit svý baviče jako si platíme nájem a elektřinu. už dávno to tak dělá např. wrestlingovej komentátor bruce blitz na stránkách blitz sports network com. televizní kanály zmizí. zatim tu mluvim jen o zábavě, ale ještě zajímavější je otázka jak to dopadne s informačníma médiama. když lidi přestanou koukat na televizi, přestanou koukat na zprávy. tahle evoluce už více méně probíhá a je mnohem komplikovanější, protože v ní figuruje politickej aspekt. tak jako si některý lidi předplatí baviče, lidi se zájmem o politiku si budou platit zpravodajský služby, který maj stejnej politickej názor na věc jako oni. jakej bude dopad? vytratí se objektivita... směřujeme do světa, kde si každej člověk (a každá rodina) bude žít individuálně ve svý informační bublině, do který pustí jen tu zábavu a ty zprávy který chce a který uvěří. až jednou poletí nasa na mars, bude určitý procento obyvatel země radši číst "zpravodajský servery", kde budou konspirativci psát, jak je celá tahle mise na mars jen falešná mediální kampaň, jejiž cílem je odvést pozornost od nějaký reálný politický agendy.

s rozmachem internetu stojí lidstvo před novou hrozbou. budeme za pár let umět zrozpoznat pravdu nebo prostě řekneme o každý zprávě, která se nám nelíbí, že je fake news?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Aktuální články

Reklama